Motoare AEG

Notiuni de baza despre motoarele utilizate in replicile AEG.

Toate replicile de airsoft de tip AEG functioneaza cu ajutorul unui motor electric. E oarecum logic ca o replica electrica sa contina asa ceva… in fond se numeste Automatic Electric Gun. Este acea componenta cheie, capabila sa transforme curentul electric in lucru mecanic.

Nu vreau sa aglomerez mintea cu principii de functionare, pur si simplu nu are rost. Pentru detalii, traiasca Google.

Ce trebuie insa sa stim cate feluri de motoare electrice destinate airsoft-ului sunt si cu ce difera.

Aceste motoare electrice, functioneaza cu perii colectoare. Pe romaneste, cu carbuni. Evident acesti carbuni se consuma in timp. Tensiunile de alimentare sunt cuprinse intre 7V si 13V iar durata de viata este relativ mica, comparativ cu motoare electrice utilizate in alte domenii datorita caderilor mari de tensiune in timpul functionarii. Descarcarile pot fi intre 10 si 40 A.

Forma de baza a majoritatii motoarelor intalnite la replicile AEG sunt cam la fel, diferenta fiind lungimea axului principal. De aici pornind si notiunile de “Short” adica scurt, “Medium” si “Long” evident lung. Unele replici utilizeaza motoare de dimensiuni si caracteristici diferite. Exemplu replicile Systema PTW sau AEP-urile.

systema_azmotor_03

Platformele de AK in general utilizeaza motoare scurte iar platformele de M4 se bazeaza pe motoare lungi. Platformele MP5/G3, lungi iar Sig-urile 552 sau alte veriante apropiate utilizeaza motoare medii.

Un alt capitol importand este forta de invartire si turatia, pentru putere, pentru viteza, intre sau chair cu ambele.

Motoarele “High Torque” sau de putere, tind sa aibe putere mai mare, astfel reusind sa incordeze arcuri mai tari ceva mai usor, dar toate acestea cu un pret, turatia nu este foarte mare.

dsc_0037

Motoarele “High Speed” sau de viteza tind sa se roteasca mai rapid obtinand o cadenta de tir mai mare. Problema lor de baza este ca nu reusesc sa incordeze cu succes arcuri prea puternice.

guarder_motor_high_speed_2__1

Motoarele asa numite standard, ce nu sunt nici de putere nici de viteza, in teorie ar trebui sa fie undeva intre. Sa nu aibe o viteza prea mare dar totusi sa aibe si nici nu reusesc sa incordeze arcuri prea tari dar incearca.

In mare parte, replicile vin livrate cu motoare Standard… In mare parte. Se stie ca Cymele vin cu motoare High Torque sau G&P-urile vin cu motoare High Speed si mai sunt si alte exceptii de la regula.

Exista cazuri speciale in care motoarele sunt atat High Torque cat si High Speed si cam fac o treaba a naibii de buna. Sunt un soi de caz ideal.

lonex_a2_titan_long_3_ dsc_0011_3

Realitatea motoarelor este cam asa:

Discutand de un caz ideal de gearbox care este prevazut cu un arc de 110 m/s si alimentat cu un acumulator de 9.6V diferentele sunt dupa cum urmeaza:

Motorul High Torque va avea un raspuns al tragaciului (timpul intre apasarea tragaciului si iesirea bilei pe teava) extraordinar si o cadenta cel putin la fel ca motorul standard. Consumul de curent este mai mic decat motorul standard si cel de viteza iar solicitarea mecanica a lui va fi mica.

Motorul High Speed va avea un raspuns al tragaciului poate mai slab decat motorul standard dar o cadenta de tir mai mare. Uzura este normala iar consumul de curent mai mare decat motorul standard si cel de putere.

Motoarele ideale ce ofera si putere si viteza sunt destul de foarte scumpe. Materialele utilizate sunt de foarte buna calitate iar in fabricarea lor cu avut un cuvand de spus si niste ingineri calificati.

Deseori jucatorii sunt obligati sa aleaga ori High Torque ori High Speed. Exista motoare pe piata ce tind spre cazurile ideale dar de cele mai multe ori dau gresi intr-unul din capitolele, fiabilitate, consum, temperatura de lucru sau alti parametri.

Motoarele de putere tind sa tolereze tensiuni mari mai bine decat motoarele de viteza. Cel mai mare inamic al motoarelor este temperatura. Aceste motoare utilizeaza magneti permanenti. In timpul functionarii motoarele tind sa se incalzeasca. Odata cu cresterea temperaturii magnetismul va scade si astfel si randamentul general al motorului.

Important este ca utilizatorul sa stie exact ce cauta ca si specificatii. Cadenta, putere, raspunsul tragaciului, consum redus, fiabilitate in timp sau alti parametri. Repet, motoarele ce aspira spre toate aceste criterii se cauta ca painea calda si costa cat o replica bunicica.

Per ansamblu vor avea de castigat motoarele High Torque dar sa nu neglijam acei cativa maniaci depresivi ce cauta cadente ce nu pot fi masurate, motoarele High Speed supraalimentate vor oferi pentru scurt timp ceea ce cauta.

O stire de ultima ora ne anunta ca se incearca din rasputeri sa se creeze motoare brushless. Aceste motoare nu contin perii colectoare si promit multe in ceea ce priveste performantele.

saba_navi_novatech_brushless_motor_04

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × 4 =